Emancipatie en burgerschap.

Ondanks de verklaring van de rechten van de mens is er nog steeds sprake van een structurele machtsongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben minder mogelijkheden hun leven in te richten naar eigen inzicht. Vrouwen hebben minder toegang tot hulpbronnen om een zelfstandig bestaan op te bouwen. Deze hulpbronnen zijn: tijd voor zichzelf, individuele ruimte, zeggenschap over eigen leven, maatschappelijke ruimte, betaalde arbeid, geld, opleiding/onderwijs/educatie, relaties/contacten, kennis en informatie.

Marokkaanse vrouwen hebben bovendien te maken met een van de islam afgeleide samenlevingsvorm (waarden en normen) die de maatschappelijke en politieke expressie van vrouwen bestempelt als bedreigend voor de maatschappelijke orde, met verregaande sociale sancties op gedragingen die de grenzen van de hiërarchie overschrijden.

Stichting Sheherazade wil bijdragen aan de opheffing van deze machtsongelijkheid, door het belang van persoonlijke ontwikkeling te bepleiten, en door voorlichting te geven over de mogelijkheden die de Nederlandse samenleving aan haar burgers biedt om tot een zelfstandig bestaan te komen, individuele ontplooiing en volwaardig burgerschap te verwerven.

Maak jouw eigen website met JouwWeb