Takallam.

Takallam is het Arabische werkwoord voor het uitwisselen van gedachten en ervaringen. Het werkwoord takallam drukt dus een tweezijdigheid en een werkzaamheid uit. Marokkaanse moeders in Nederland bevinden zich op het kruispunt van ontwikkelingen in gezinsvorming en familieverbanden, wijzigingen in tradities en gewoonten, veranderende inhouden van man-vrouw relaties, nieuwe inzichten in de manieren van opvoeden, negatieve trends in de Nederlandse samenleving en de effecten daarvan op scholingsmogelijkheden, arbeidsmogelijkheden en ouder-kind verhoudingen, maatregelen van de overheid inzake inburgering, alsmede de keuze tussen blijven in Nederland of remigratie naar Marokko.

Marokkaanse moeders in Nederland hebben, meer dan hun echtgenoten en volwassen kinderen, oog voor het welzijn van henzelf, hun gezin, familie en sociale omgeving. Door hun dagelijkse ervaringen weten de moeders welk effect het overheidsbeleid en het maatschappelijke en sociale klimaat heeft op henzelf en hun directe kring.

Het is tijd dat Marokkaanse moeders zich zelf uitspreken over hun kijk op kwesties die de afgelopen jaren aan de orde zijn gesteld door hun echtgenoten, volwassen kinderen, instituties en mensen op symbolische functies. Hun verhaal zal, naar de jarenlange ervaringen binnen stichting Sheherazade, een onmisbare bijdrage in de publieke opinievorming en beleidsontwikkeling betekenen.

Stichting Sheherazade wil met dit project de Marokkaanse moeders in Nederland zelf het woord geven over onderwerpen die hun leven beïnvloeden. Zodra de stem van de Marokkaanse moeders in Nederland gehoord wordt en zij serieus worden genomen, hebben zij meer rust om zich met hun eigen toekomst bezig te houden.

Het gaat om onderwerpen rondom de volgende thema’s:

1. Directe en wijde familie. Relaties en rolverdelingen. Opkomen voor jezelf. Communicatie. Partner van zoon/dochter.
  2. Invloeden van buitenaf. Nederlandse maatschappij. Nederlandse samenleving. Rol van de moeders in de Nederlandse maatschappij. Kansen. Uitsluiting of afwijzen. Marokkaanse gemeenschap. Marokkaanse mannen. Hulp en steun. Gevangenschap/in bewaring stelling. Hoe komt het dat de jeugd zich zo tegen de samenleving keert? Radicalisering. Rol van de moeders in vergelijking met rol buurtvaders. Vrienden.
  3. Onderwijs en arbeid. Voortijdig schoolverlaten. Arbeidsmarkt. Inkomen. Inburgering.
  4. Gezondheid en ziekte. Ouder worden.
  5. Geestelijke vorming. Hoofddoekjes . Invloed islam. Moskeeën. Moslim. Koran en hadith.
  6. Transnationale identiteit. Band met herkomstland. Jaarlijkse vakantie naar Marokko. Huis in Marokko. Remigratie.
  7. Vrouw en moeder als kostwinner.

Maak jouw eigen website met JouwWeb